Autosalón Moskva – Mazda CX-9, největší SUV značky Mazda

Autosalón Moskva – Mazda CX-9, největší SUV značky Mazda

Tajemství tohoto úspěchu je třeba hledat ve výjimečné kombinaci vlastností, jimiž se největší SUV značky Mazda pyšní. CX-9 v sobě spojuje atraktivní vzhled, komfort až pro šest cestujících, sportovní jízdní vlastnosti a dlouhý seznam výbavy. Síla nového vidlicového šestiválce 3,7 l se přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové samočinné převodovky s možností ručního řazení. Systém aktivního přerozdělování točivého momentu pak zajišťuje vynikající trakci na každém myslitelném povrchu. To vše dělá z CX-9 velmi lákavou alternativu v segmentu středních a velkých automobilů kategorie SUV.

Design exteriéru – Prestižní a emocionálně přitažlivý

Mazda CX-9 poskytuje prostor odpovídající kategorii SUV a pohodlí pro šest cestujících v karoserii atraktivního vzhledu, která má silný emocionální náboj. Vděčí za to siluetě s plochým úhlem sklonu čelního okna, dynamickému profilu, širokým blatníkům a stoupající linii bočních oken. Vpředu dává CX-9 najevo svoji robustnost a sílu rozměrným nárazníkem, elegantně tvarovanými světlomety, jejichž stříbřité kontury zabíhají až do blatníků, a prostorově tvarovanou kapotou.

Zadní části dominuje okno pětiúhelníkového tvaru a mohutný nárazník, který opticky zdůrazňuje pevný a stabilní postoj vozu. Celek dotvářejí sportovní detaily jako střešní spoiler, dvě lichoběžníkové koncovky výfuku a dvacetipalcová litá kola s deseti paprsky (v závislosti na konkrétním trhu), zatímco jiné důmyslné prvky, jako jsou světlomety se stříbřitým efektem, chromovaná mřížka chladiče nebo ukazatele směru integrované ve zpětných zrcátkách podtrhují prestiž spojenou s vlastnictvím nové Mazdy CX-9.

Design interiéru – Prostor a kvalita

Ačkoliv při pohledu zvenku připomíná Mazda CX-9 spíše sportovní automobil než vůz kategorie SUV, uvnitř bezezbytku využívá svých rozměrů – délky 5089 mm, šířky 1936 mm a výšky 1728 mm – k vytvoření prostoru, který odpovídá největším SUV. Interiér se vyznačuje vysokou úrovní řemeslného zpracování a luxusně působícími materiály. Cestující jsou uvítáni dekorativními lištami s dřevěným efektem po obou stranách středového panelu a na palubní desce. Přístrojový panel charakterizují černé ciferníky ukazatelů, nepřímé osvětlení a kruhové prstence s kovovým efektem. Kožená sedadla (v závislosti na trhu a stupni výbavy) se sportovním vzhledem a kvalitním prošíváním jsou příjemně pevná a působí trvanlivě. Atmosféru vysoké kvality zdůrazňují také hodnotné materiály a stříbrné akcenty v celém interiéru. K dispozici je černé a pískově hnědé barevné provedení interiéru.

Komfortní a funkční výbava – příjemná a uživatelsky vstřícná

Nová Mazda CX-9 nabízí dlouhý seznam standardní výbavy, do které patří i zcela nový vidlicový šestiválec 3,7 l, spřažený se šestistupňovou automatickou převodovkou, a pohon všech čtyř kol s aktivním přerozdělováním točivého momentu. V závislosti na konkrétním trhu je k dispozici rovněž alarm, elektrické stahování oken, tmavá boční okna, elektricky seřiditelná a vyhřívaná přední sedadla nebo sedadlo řidiče s pamětí až na pět poloh. Na přání lze dodat také třízónovou automatickou klimatizaci, dešťový a světelný senzor, systém bezklíčového vstupu a spouštění motoru nebo prémiový audio systém BOSE® o výkonu výkon 277 wattů s 10 reproduktory, systémem prostorového zvuku Centerpoint® a systémem potlačení hluku AudioPilot®. Kartou bezklíčového vstupu se ovládá i elektrické otevírání víka zavazadlového prostoru. Přidejte k tomu vysokou úroveň řemeslného zpracování, hodnou postavení vlajkové lodi v nabídce Mazdy, a dostanete automobil, který je mimo luxusní segment naprosto ojedinělý.

Tichý interiér díky potlačení hluku a vibrací

Všechny zmíněné funkce si posádka může užívat naplno, protože interiér CX-9 zůstává příkladně tichý dokonce i při cestovních rychlostech na dálnici. Nový šestiválcový motor i automatická převodovka pracují hladce a bez zbytečného hluku (viz odstavec „Pohonná jednotka“). Na kultivované atmosféře v interiéru se podílí rovněž pěnová izolace na 22 místech v karoserii – nejvíce ze všech modelů Mazdy – a další strukturální technologie, které účinně pohlcují valivý i aerodynamický hluk.

Prostor, pohodlí a variabilita

Dynamickému exteriéru Mazdy CX-9 nepadly za oběť tradiční přednosti vozů SUV, jako je pohodlí posádky a variabilita uspořádání sedadel. Díky jednomu z nejdelších rozvorů v daném segmentu (2875 mm) Mazda CX-9 nabízí velkorysý prostor až šesti cestujícím. Ruku v ruce s vnitřní prostorností jde také prakticky rozvržený, uživatelsky přátelský interiér. Volant lze nastavit jak výškově, tak podélně. Totéž platí o koženém sedadle řidiče – s tím rozdílem, že seřizování je v tomto případě elektrické a elektricky se nastavuje rovněž bederní opěrka. Paměť sedadla může uchovávat až tři různé pozice, přičemž další dvě lze uložit do karet bezklíčového vstupu. Elektrickým seřizováním je opatřeno také sedadlo spolujezdce. Páka voliče šestistupňové automatické převodovky je umístěna vysoko na středovém tunelu, aby s ní bylo možné snadno manipulovat v samočinném i ručním režimu. Volant nese ovládací tlačítka audio soustavy a tempomatu (v závislosti na konkrétním trhu).

Rozměrná a pohodlná zadní sedadla lze jednotlivě sklápět a vytvořit tak velký zavazadlový prostor. Praktický popruh na obou sedadlech třetí řady usnadňuje jejich sklopení i opětovné vztyčení do původní pozice. Po celém interiéru je rozmístěna řada odkládacích prostor. Masivní konzola mezi předními sedadly nese konektor 3,5 mm (AUX) pro připojení vnějšího zdroje zvuku, takže v prémiové audio aparatuře vozu lze přehrávat skladby z přehrávače MP3. Zásuvka pod napětím 12 V pak umožňuje dobíjet za jízdy přenosný počítač, mobilní telefon nebo jiné elektrické zařízení.

Pohonná jednotka – silná a kultivovaná

Pohonná jednotka pro novou Mazdu CX-9 byla zvolena tak, aby podpořila atletický vzhled automobilu vzrušující, nicméně sofistikovanou dynamikou. Pod kapotou pracuje nový zážehový vidlicový šestiválec MZI o zdvihovém objemu 3,7 l, který vyvine 204 kW/273 koní (SAE-NET) v 6250 ot./min. a 366 Nm v 4250 ot./min. Je to nejvýkonnější agregát v nabídce Mazdy.

Krátkozdvihový (podčtvercový) šestiválec se šedesátistupňovým úhlem rozevření řad válců má hliníkový blok s litinovými vložkami a hliníkové hlavy válců, což je kombinace, která přináší nízkou hmotnost a současně i velkou odolnost. Vyspělé technologie řízení spalovacího procesu pak optimálně kombinují vysoký výkon s přijatelnou spotřebou paliva. Příkladem je sekvenční časování ventilů (S-VT), které zlepšuje průběh točivého momentu. Vysoký kompresní poměr 10,3:1 spolu s elektronickým ovládáním plynu zajišťuje pohotovou odezvu na sešlápnutí pedálu, zatímco díky dvojici katalyzátorů Mazda CX-9 s rezervou splňuje emisní normu Euro IV.

I přes svůj dynamický potenciál vykazuje agregát MZI 3,7 l mnohem nižší úroveň hluku a vibrací, než je v segmentu velkých SUV obvyklé. Tuhý blok motoru potlačuje vibrace pohonné jednotky již v zárodku, přenosu zbytkových otřesů dále do pohonného ústrojí pak účinně brání zesílené boční úchyty agregátu. Kovaná ocelová kliková hřídel je opatřena dvouhmotovým tlumičem torzních kmitů, které přinášejí klidný a pravidelný běh motoru. Úkolem tlumicích pryžových kroužků na řetězových kolech ventilového rozvodu je omezit vibrace vačkových hřídelí a sací potrubí bylo navrženo tak, aby minimalizovalo vlnění a odpor nasávaného vzduchu.

Šestistupňová samočinná převodovka s možností ruční volby rychlostních stupňů

Vyspělý motor spolupracuje se šestistupňovou automatickou převodovkou, která umožňuje také ruční volbu rychlostních stupňů. Široké rozpětí převodů přináší živou akceleraci, ale současně i klidný a jemný chod při cestovních rychlostech. Dvě nejvyšší rychlosti jsou koncipovány jako overdrive a přispívají tak ke snížení spotřeby paliva na dálnici. V samočinném režimu převodovka působí sportovním dojmem a rychle reaguje na změny polohy plynového pedálu, zatímco v režimu ruční volby rychlostí se její charakteristika blíží manuálním převodovkám. Spojuje tak v sobě to nejlepší z obou světů.

Podvozek & bezpečnost

Tuhá karoserie a vyspělý podvozek Mazdy CX-9 spolu s klidnou, kultivovanou silou šestiválcového motoru přinášejí řidiči radost z jízdy, jaká se u takto velkých SUV příliš často nevidí. Právě díky pozoruhodným jízdním vlastnostem se CX-9 vymyká běžným měřítkům své kategorie.

Jízdní projev v duchu Zoom-Zoom

Karoserie Mazdy CX-9 má pevnou spodní část, zpevněnou několika příčnými výztuhami, zesílenou horní část v oblasti C-sloupků, B-sloupky z vysokopevnostní oceli a speciální vyztužení střechy. Celou konstrukci dále zpevňují křížové vzpěry v podlahové části a mnohem větší počet precizních laserových svárů, než je v tomto segmentu obvyklé. Díky těmto a dalším opatřením se karoserie vyznačuje velmi dobrou pevností v krutu i ohybu, což jsou faktory nezbytné pro znamenité chování vozu na silnici. Přitom však není přehnaně těžká.

Přední zavěšení vzpěrami MacPherson používá prostorový pomocný rám se šesti pryžovými úchyty, který zvyšuje tuhost soustavy a významně se podílí na ostré, lineární odezvě hydraulicky posilovaného řízení. Víceprvkové zadní zavěšení má jedno vlečené a dvě příčná vodicí ramena, nápravnice je opatřena dvojicí pryžových úchytů na každé straně. Kotvicí body vlečených ramen jsou umístěny výše, než bývá obvyklé, a tím zlepšují stabilitu během brzdění. Vzájemné uspořádání ramen zavěšení udržuje konstantní geometrii kola i při působení velkých vnějších sil, což je jeden z hlavních předpokladů předvídatelného chování vozu v mezních situacích.

Stoprocentní trakce – Pohon všech kol s aktivním přerozdělováním točivého momentu

Ke znamenité ovladatelnosti Mazdy CX-9 významnou měrou přispívá její systém pohonu všech kol s aktivním přerozdělováním točivého momentu, který zajišťuje spolehlivou trakci na všech myslitelných površích. Systém vychází z řešení použitého již v modelu CX-7; neustále monitoruje provozní podmínky, stav systémů ABS a DSC, otáčky kol i motoru. Na základě zjištěných dat pak optimalizuje rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu (v poměru 100:0 až 50:50). V závislosti na uvedených faktorech systém automaticky volí normální nebo zimní režim. Vlastní distribuci točivého momentu zajišťuje lamelová spojka.

Vysoká úroveň bezpečnosti

Mazda CX-9 patří k nejbezpečnějším vozům SUV na trhu. Zvýšená pozice za volantem znamená lepší výhled do všech směrů a tím i vyšší aktivní bezpečnost. Rozměrné kotoučové brzdy o průměru 320, respektive 325 mm mají oporu v systému ochrany proti převrácení (RSC), ABS, nouzovém brzdovém asistentu (EBA), elektronickém rozdělovači brzdného tlaku (EBD) a  systému řízení jízdní stability (DSC). Bezpečnostní výbava se může na jednotlivých trzích lišit.

Základem pasivní bezpečnosti je u modelu CX-9 tuhá karoserie, která pomocí vysokopevnostních ocelí a nosníků o silném průřezu odvádí energii nárazu pryč od cestujících. Prostor pro posádku se díky tomu při nehodě deformuje jen minimálně. Speciální nástavec přední nápravnice dokáže při čelní srážce zabránit podjetí menšího vozidla pod příď CX-9. Posádku zde chrání přední, boční a okenní airbagy (v závislosti na trhu a stupni výbavy), tříbodové bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu na předních sedadlech, deformovatelný brzdový pedál a speciálně navržené opěrky hlavy, které snižují riziko poranění krční páteře při nárazu zezadu. Není divu, že Mazda CX-9  získala pětihvězdičkové – tedy nejvyšší možné – hodnocení v testech čelního a bočního nárazu, prováděných americkým Národním úřadem pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Její odolnost proti převrácení ocenila stejná organizace čtyřmi hvězdičkami.