Mazda oslavuje 40. výročí začátku výroby motoru s rotačním pístem

Mazda oslavuje 40. výročí začátku výroby motoru s rotačním pístem

Prezident, předseda představenstva a CEO společnosti Mazda, Hisakazu Imaki k tomu řekl: “Motor s rotačním pístem je symbolem Mazdy. Je výsledkem neúnavné snahy předchozích pracovníků Mazdy a firemní kultury, která vítá tvrdé výzvy. Budeme v této tradici, na kterou jsme pyšní, pokračovat. Budeme pokračovat i v technologickém rozvoji motoru s rotačním pístem v souladu s “udržitelným Zoom-Zoom”, který jsme vyhlásili v březnu tohoto roku. Další generace eko-motorů Mazdy, motor spalující vodík poháněný rotačním pístem, je skvělým příslibem do budoucna. Už nyní je v prodeji a Mazda bude na jeho vývoji nadále pokračovat.“

Ke konci padesátých let začalo mnoho výrobců automobilů intenzivně pracovat a investovat do vývoje motorů s rotačním pístem (RE), ale většina z nich tuto snahu vzdala, protože se ukázala být z technické stránky opravdovou výzvou. Mazda zůstala na tomto poli sama a postupně různé překážky překonávala – až se dostala k sériové výrobě motorů RE.

30. května 1967 zahájila společnost Mazda prodej prvního auta, který byl poháněn dvourotorovým motorem – Cosmo Sport. Následně byly představeny další RE vozy včetně Familia Rotary Coupe, Savanna, RX-7 a Eunos Cosmo. Motory prošly řadou úprav, které zlepšily jejich spotřebu, výkon a produkci zplodin a vyrábějí se dodnes.

Mazda se začala věnovat motosportu v roce 1968, právě po uvedení vozu Cosmo Sport na trh a v době, kdy se vozy RE začaly zúčastňovat automobilových soutěží. V roce 1991 se Mazda 787B zapsala do historie, když jako jediné japonské auto vyhrála vytrvalostní, 24hodinový závod v Le Mans. K tomuto vítězství musíme přidat dalších více než 100 v závodech v Japonsku a při závodech IMSA (International Motor Sports Asociation) v USA. Závodní vozy s motory s rotačním pístem se v této době opravdu hřály na výsluní úspěchu.

Sportovní Mazda RX-8 byla na trh uvedena v dubnu roku 2003. Její pohon zajišťuje nová generace motoru RENESIS, který je kompaktnější, má vyšší výkon a je i ekologičtější než jeho předchůdci. Tento motor byl v roce 2003 oceněn prestižní cenou Engine of the Year, kterou každoročně uděluje specializovaný časopis Technology International. Toto ocenění bylo v roce 2003 a 2004 následováno řadou dalších, které jen potvrzovaly kvality tohoto motoru.

V současné době Mazda nadále pracuje na dalším vývoji motoru Hydrogen RE (motor poháněný rotačním pístem, spalující vodík). Ten má nulové emise CO2, který je jedním z hlavních příčin globálního oteplování. Vývoj motoru Hydrogen RE začal v roce 1991 a v únoru roku 2006 vyústil ve vůz Mazda RX-8 Hydrogen RE – první automobil s tímto motorem určený k běžnému prodeji. V současné době registruje Mazda sedm prodaných vozů Mazda RX-8 Hydrogen RE, všechny brázdí japonské silnice.