Mazda Hakaze koncept – kompaktní crossover kupé s prvky roadsteru

Mazda Hakaze koncept - kompaktní crossover kupé s prvky roadsteru

Nagare je začátkem nové cesty – cesty, která vede ke zcela nové generaci modelů automobilky Mazda. A právě proto je tato studie tak vzrušující. Nagare je zhmotněním pohybové energie, dynamiky i krásy - a to vše je komunikováno formami, které jsou lidem blízké, kterých se chtějí doslova dotýkat. Nagare čerpá inspiraci v přírodě a je tedy stejně tak nevyčerpatelnou studnicí inspirace i pro naše designery.“

Laurens van den Acker, ředitel designové divize

1. Nagare design

Nový výraz dynamiky

V minulém roce Mazda s velkým úspěchem uvedla hned trojici konceptů, o kterých se hodně mluvilo: V Evropě se představila studie Sassou, charakteristická svojí originální designovou filozofií Shoji (šódži), na autosalonu v Tokiu zazářil koncept Mazda Senku, který posléze získal na autosalonu v Paříži cenu „Grand Prix du Plus Beau Concept Car“, a v USA se v plné kráse uvedla studie sportovního vozu Mazda Kabura, která na autosalonu v Detroitu získala ocenění „Aesthetic and Innovation Award“. Těmito koncepty posílila společnost Mazda Motor Corporation renomé své globální designerské filozofie „Zoom-Zoom“.

V nadcházející sezoně Mazda představí další čtyři koncepty, které uvedou a zvýrazní zcela nový designerský jazyk „Nagare“ (čti: „na-ga-reh“), se kterým přichází Laurens van den Acker, nový ředitel Mazdy odpovědný za design. Výraz „Nagare“ znamená v japonštině „splývání“„zhmotnění pohybu“. V případě designerských studií pak jde o převedení pohybů vody nebo vzduchu v přírodě do forem automobilu. Přirozeně splývající linie se vyskytují všude kolem nás – vanoucí vítr tiskne svoji pohybovou energii do křivek písečných dun nebo vln oceánů. Designerský styl Nagare transformuje splývavé tvary přírody do automobilového designu, který kombinuje tvarování křivek i ploch tak, aby v každém okamžiku a z každého úhlu pohledu ten který automobil doslova vyzařoval pohybovou energii.

Zoom-Zoom design má velký podíl na úspěchu našich současných modelů. Designerský jazyk Nagare toto renomé dále rozvíjí a ještě více zdůrazňuje osobitost a originální styling našich vozů,“ říká Laurens van den Acker.

Nový styling mohla veřejnost poprvé posoudit loni v listopadu, kdy se na autosalonu v Los Angeles představila studie Mazda Nagare. Tu jen o několik týdnů později – v lednu 2007 – následoval koncept Mazda Ryuga, který byl jednou z nejvýraznějších premiér autosalonu v Detroitu. Oba koncepty automobilky Mazda nesou zřejmé „genetické“ rysy dalšího vývoje Zoom-Zoom designu, přičemž dobře patrná je inspirace stylistů přírodou – při tvorbě karosářských panelů Mazdy Nagare se návrháři nechali ovlivnit geologickým vrstvením hornin, vzhled Mazdy Ryuga odráží architekturu japonských okrasných zahrad. Oba koncepty působí mimořádně svěže a dynamicky, dokonale se jim daří propojovat krásu křivek a povrchů s formami, které akcentují dravou dynamiku.

Nyní styl Nagare přichází do Evropy, spolu s další novinkou, kterou je Mazda Hakaze. Tato studie vznikla v Evropském designerském centru Mazdy, které sídlí poblíž německého Frankfurtu nad Mohanem. Mazda Hakaze se profiluje jako kompaktní crossover kupé s rysy roadsteru. Tato studie kombinuje to nejlepší ze třech tradičních automobilových koncepcí. Část střechy je odnímatelná, což cestujícím přináší pocity z jízdy v otevřeném roadsteru. Vůz je agilní a snadno ovladatelný jako kompaktní hatchback. A jeho vyšší stavba a nadprůměrně funkční interiér připomínají kompaktní SUV. Splývavé křivky a povrchy se odvolávají na tvary písečných dun, designeři se nechali ovlivnit i křivkami letadel nebo rychlých motorových člunů a ponorek. Splývavé Nagare tvary jsou dobře patrné i v interiéru, který je mimořádně funkční, takže snadno splňuje požadavky aktivních osobností, které vyznávají aktivní životní styl a rádi například surfují.

Styl Nagare je na konceptu Mazda Hakaze dobře patrný nejen při pohledu z boku, ale i z celé řady dalších detailů,“ říká Peter Birtwhistle, šéfdesigner společnosti Mazda Motor Europe. „Pokud budete hodnotit třeba design kol, zaznamenáte, že i jednotlivé paprsky jsou tvarovány tak, že se naprosto přirozeně napojují na design pneumatik. A podobně to platí i o interiéru – jeho základní tvary připomínají písečné duny, které tvaruje vítr. To vše svědčí o snaze našich stylistů hledat a nacházet nové formy expresivního designu. Mazda se soustředí na emoce – a tento design je opravdu mimořádně emotivní.“

2. Marketingové inspirace

Práce týmu pro „zdokonalené plánování produktu“

Mnohotvářná funkčnost základem koncepce

Jakkoli je nový koncept Mazda Hakaze „pouze“ pohledem do budoucnosti kompaktních crossoverů automobilky Mazda, jsou kořeny této studie ukotveny pevně v reálném světě. Studie dokáže dobře reagovat na stále vyšší nároky zájemců o kompaktní modely, kteří oceňují funkčnost SUV crossoverů, jejichž popularita v Evropě rychle roste. Aby Mazda Hakaze a další připravované koncepty nezůstaly jen planým výletem do světa fantazie, byl v Evropském výzkumném a vývojovém centru (MRE) automobilky Mazda koncem roku 2004 ustaven tým pro „zdokonalené plánování produktu“. (ZPP), jehož členové propojují funkce designu, marketingu a konstrukce.

Tým ZPP byl odpovědný za počáteční plánovací fázi projektu Hakaze. Všechny práce začaly nejprve výzkumem životního stylu a automobilových trendů, což mj. zahrnovalo spousty hodin debat s „normálními“ zákazníky v Německu a Velké Británii. Tyto diskuse daly poměrně jasný obraz o tom, co zákazníci žádají a co jim u současných automobilů chybí. Po porovnání zjištěných závěrů s marketingovými daty se jasně ukázalo, že segment kompaktních SUV vozů, které dokážou nejlépe reagovat na aktivní životní styl stále početnějších vrstev obyvatel, čeká v příštích deseti letech silný růst.

Tradiční segmenty evropského automobilového trhu ztrácejí své pozice,“ říká Benno Gaessler, manažer týmu ZPP, který byl spolu se svým asistentem Stefanem Meisterfeldem odpovědný za všechny analýzy a strategii. „Náš tým hledal momenty, ve kterých zůstávají zákazníci vozy tradičních segmentů neuspokojeni. Řada z nich například touží vlastnit výrazné kupé nebo kabriolet, ovšem toto přání je většinou vystaveno tvrdé konfrontaci s vysokou cenou těchto modelů a jejich velkými provozními náklady. Ovšem Hakaze ukazuje cestu, jak lze uspokojit i tyto klienty.“

Mazda Hakaze a kite-surfing

Budoucí aktivity automobilky Mazda reflektují stále rostoucí zájem Evropanů o vozy, které se dokážou vypořádat s nároky aktivních lidí, kteří si užívají života. A koncept Hakaze dokládá, jak s tímto fenoménem pracuje Mazda: Nový prototyp byl navržený speciálně pro vyznavače kite-surfingu, sportu, který kombinuje surfing a paragliding. Kořeny tohoto sportu je nutné hledat na Havaji, kde se už v roce 1998 uskutečnil první oficiální šampionát v kite-surfingu. Obliba kite-surfingu potom závratně rostla, takže se z něj stal nejrychleji rostoucí vodní sport, kterému se dnes věnuje po celém světě na 300 000 lidí. Kite-surfeři stojí na plováku a k pohybu po vodní hladině využívají síly větru, který „zapřahují“ do řiditelného draku - tělo surfera tvoří s plovákem a drakem jeden organizmus. Kite-surfeři tráví dlouhé hodiny u internetu, kde hledají zprávy o počasí, zejména o síle a větru. Jakmile jsou podmínky příhodné, vyrážejí se svoji často vlhkou a nepříliš čistou výbavou za svým koníčkem. A právě na tyto požadavky vysoce funkční Mazda Hakaze skvěle reaguje.

Tým ZPP jasně identifikoval celkovou koncepci vozu, tak, aby dokázal vyhovět všem rozmanitým přáním zákazníků. Vůz by měl být agilní a snadno ovladatelný jako kompaktní hatchback a přitom by měl nabízet pohodu cestování s otevřenou střechou, vyšší pozici při sezení, sportovnější jízdní vlastnosti a modernější design než vozy konvenčních koncepcí.

To, co je na tomto konceptu unikátní, je, že vznikal v poměrně malém týmu expertů, kteří se nechávali inspirovat nejrůznějšími momenty,“ říká Jose R.G. Santamaria, ředitel týmu ZPP. „Podařilo se nám vytvořit tým, ve kterém bezprostředně spolupracovali a navzájem se ovlivňovali konstruktéři, produktoví plánovači a špičkoví designeři. Z toho pohledu je Hakaze prvním výsledkem tohoto inovativního a mimořádně efektivního vývojového procesu, který se uplatní již v nedaleké budoucnosti.“

Po identifikování stěžejních atributů nového konceptu se práce v týmu APP ujali dva klíčoví specialisté: Designer a návrhář interiérů. Z jejich vzájemné spolupráce vznikl automobilový koncept, který vyhoví všem požadavkům nejrozmanitějších zákazníků, přičemž jde stále o model, který své majitele oslovuje ceněnými hodnotami hatchbacků C-segmentu.

3. Design exteriéru

Kompaktní crossover kupé s prvky roadsteru

Japonský výraz „Hakaze“ vznikl složením slov „ha“ (list) a „kaze“ (vítr) – tato syntéza charakterizuje vzhled vozu, který i v momentech, kdy se nehýbe, vypadá, jako by volně a přirozeně proplouval vzduchem. Mazda Hakaze má velmi oblíbené proporce. Délkou 4420 mm se plně srovnává s hatchbackem Mazda3, který je jen o 15 mm kratší, což je zárukou agilního chování a sportovní ovladatelnosti. Hakaze je ale o 135 mm širší (celkem 1890 mm) a o 95 mm vyšší (celkem 1560 mm) a také sedadla jsou posazena výše, zasklená plocha je výrazně větší a delší je i zdvih zavěšení kol, což jsou všechno atributy charakteristické většinou pro SUV modely C-segmentu.

Na elegantní karoserii bude pozorovatel marně hledat dveřní kliky a chybí i vnější zpětná zrcátka – jejich funkci přebraly exteriérové kamery. Kompaktní karoserie splývavých tvarů okamžitě avizuje vynikající aerodynamiku, při pohledu z boku vyniknou muskulaturní proporce. Mazda Hakaze nemá tradiční B-sloupek karoserie, zajímavá je i možnost vyjmutí zadních dvou třetin skleněné střechy – tyto dva prosklené díly lze uložit ve speciální výsuvné schránce v zadním nárazníku. Po stažení všech čtyř bezrámových oken se vůz promění na svěží čtyřsedadlové kupé, které pasažérům nabízí pocit jízdy v roadsteru.

Exteriér Mazdy Hakaze je výsledkem spolupráce stejné dvojice, která připravila úspěšný koncept Mazda Sassou, jež se představil na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 2005: Hlavní slovo měl designer Mickael Loyer, kterému asistoval Luca Zollino. „Tým designerů čerpal svoji inspiraci ve sportovních a outdoorových aktivitách, při kterých se propojuje síla větru a vlastnosti vody ve finální pocit volnosti a svět bez bariér,“ říká Mickael Loyer. „Jde o kite-surfing, létání, potápění, skoky na lyžích nebo jízdu na motocyklu. Zajímaly nás tvary navržené samotnou přírodou, především vzhled písečných dun, modelovaných větrem – to je patrné z designu celého konceptu.“

Přední část konceptu Hakaze se odvolává na design studie Mazda Sassou – jde především o rozměrnou masku chladiče s úzkými předními směrovými a hlavními světly, které umocňují vyznění splývavých Nagare linií. Pro zadní partie je příznačný originální systém osvětlení, který vede světlo přímo k dolní části zadního okna. Dokonalé designerské propracování koncových světel umocňuje vyznění působivě splývavého stylingu.

Boční silueta Mazdy Hakaze nechává vyniknout splývavým liniím Nagare, efektní křivka vizuálně propojuje podběhy předních kol a táhne se po celé délce dveří a boků. Od výrazně skloněného předního okna směrem dozadu přes boční dveře se táhne zřetelně stoupající linie boků, aby se vzadu opticky doplnila s efektně vyklenutou křivkou střechy.

Splývavé Nagare linie konceptu Hakaze umocňují pocit jeho dynamiky a pohybové energie – jakoby všechny tvary konceptu modeloval sám vítr, obtékající karoserii vozu. I když parkuje v klidu u chodníku, vypadá Mazda Hakaze jakoby se řítila vpřed – člověk doslova vidí vítr, jak se stáčí kolem podběhů předních kol dolů k bočním panelům aby vzápětí vstoupal klínovitou boční siluetou až k zadnímu oknu.

Mazda Hakaze čerpá inspiraci nejenom z přírodních linií designu Nagare, ale nechává se ovlivňovat i moderní technikou a technologiemi – např. helikoptérami, tryskovými čluny nebo stíhačkami. Dobrým příkladem může být prosklená střecha nebo styling dvacetipalcových kol. Design kol kombinuje tvar písečných dun a profilu listů letecké vrtule – stylisté si dali práci i s dokonalým napojením paprsků kol a pryžové konstrukce pneumatiky.

Mazda Hakaze je agilní a dynamická jako kupé, které je připravené vzít vás kamkoli si budete přát,“ říká Luca Zollino. „Unikátní design konceptu kombinuje nekonvenční rysy hatchbacků, napojení boční linie na tvarování zadních partií a´la hatchback přináší dostatek prostoru v zadní části vozu. To spolu s výrazně skloněným čelním oknem propůjčuje vozu mimořádně kompaktní a sportovní proporce.“

Splývavý Nagare styling exteriéru konceptu umocňují i barvy a materiály, použité pro nejrůznější povrchy. Návrháři zlatistého laku karoserie se nechali inspirovat barvami pouště při západu slunce.

Barva karoserie byla zvolena tak, aby umocňovala vizuální efekt designu karoserie a textury jejich povrchů,“ říká Maria Greger, senior-designer odpovědný za barvy a materiály. „Díky tomu celek působí mimořádně kompaktně. Inspirace písečnými dunami je tak zjevná, že když se zadíváte do laku karoserie opravdu pozorně, uvidíte malé částečky, připomínající zrnka písku.“

Mimořádně efektním momentem je využití zakřivení panelů karoserie, na jejichž oblinách vytváří světlo a stín díky speciálním lakům nečekané kreace – tímto momentem se koncept Hakaze snad nejvýrazněji hlásí k inspiraci písečnými dunami, které jsou v horních partiích světlejší než v dolních.

Mazda Hakaze – praktičnost kite-surfingu

Nejnovější koncept Mazdy byl navržen tak, aby demonstroval funkčnost a možnosti budoucích crossoverů C-segmentu, které se budou muset vypořádat s novými úkoly a požadavky ze strany sportovně založených aktivních osobností. Žádný jiný trendy-sport nezažívá takový rozmach, jako kite-surfing. A Mazda Hakaze je díky své mimořádné flexibilitě ideálním vozem pro vyznavače tohoto sportu. Majitel vozu může například vyjmout dva prosklené střešní díly a uložit je ve výsuvné schránce v zadním nárazníku, takže Mazda Hakaze dokáže nabídnout pocity jako při jízda v roadsteru a na jejich prosluněných sedadlech je zároveň možné relaxovat mezi dvěmi vyjížďkami na kite-surfu. Dveře ani víko zavazadlového prostoru nemají konvenční kliky a dají se otevírat bez použití klíče. Jejich zámky využívají speciální „datové schránky“, což je multifunkční bezdrátové zařízení, díky jemuž vůz rozpozná řidiče a automaticky odjistí zámky. Řidič se pak jenom jednoduše dotkne povrchu v místě, kde obvyklé bývá klika a dveře se samočinně vyklopí do boku o 30 stupňů a směrem vzhůru o 45 stupňů. To je mimořádně praktické, zejména pokud je do vozu nutné nakládat objemnější sportovní výzbroj.

4. Design interiéru

Přirozené prostředí

Interiér Mazdy Hakaze je triumfem forem, textur povrchů a funkčnosti. Dvojice rozměrných vyklápěcích dveří, které nemají obvyklé kliky a zámky a ovládají se pouhým dotykem, otvírá pohodlný přístup ke čtveřici anatomicky tvarovaných sedadel. I při uzavřené střeše mají cestující pocit bezprostředního kontaktu s okolním prostředím. Horní okraj čelního okna je protažený daleko do střechy, což enormně zvětšuje úhel výhledu.

Filozofie Nagare je v interiéru dobře patrná z provedení povrchů, které kombinují splývavé plochy a decentní hrany, které se směrem dozadu pomalu vytrácejí,“ říká Jo Stenuit, asistent šéfdesignera, který spolu s Masato Ogawou, vedoucím designerem z Hirošimy, vytvářel interiér konceptu Hakaze.

Celý interiér a zejména palubní deska je řešená asymetricky, přičemž naprosto zřetelná je orientace na řidiče. Palubní deska se jemně obtáčí kolem řidiče, dlouhý sloupek volantu umocňuje sportovní image. Po stranách volantu jsou umístěny oranžově podsvícené přístroje – rychloměr a otáčkoměr, uprostřed sloupku volantu je LCD displej navigačního systému, který slouží i pro přenos obrazu za zadní a bočních kamer. Středová část volantu je pevná, otáčí se pouze spodní rameno a obvodový věnec.

Na středové konzoli po pravici řidiče jsou rozmístěné originální posuvné dotykové ovladače, kterými lze snadno nastavovat sedadlo řidiče, regulovat klimatizaci, audiosystém a multimediální zařízení. Další ovladače slouží k nastavování hard-disku palubního multimediálního systému a LCD displeje, který se vysouvá z palubní desky před spolujezdcem. Displej je natáčecí, takže ve stojícím voze jej může sledovat i řidič.

Data lze odesílat i přijímat z palubního počítače s tzv. datovou schránkou, což je další vývojový stupeň USB paměťového modulu, který byl použit u konceptu Mazda Sassou. Jde o bezdrátové zařízení, s jehož pomocí může řidič otevřít vůz i bez klíčů – stačí, když jej má např. v kapse. Pomocí datové schránky může řidič do palubního systému snadno přehrát data ze svého domácího počítače – např. hudbu nebo itinerář cesty. Po usednutí do vozu řidič zmáčkne tlačítko na boku datové schránky, načež se z boku vyklopí konektor, vzdáleně připomínající planžetu konvenčního klíče. Po zasunutí tohoto konektoru do slotu ve středové konzoli se automaticky přehrají data a aktivuje zapalování motoru.

Datová schránka propojená konektorem se středovou konzolí slouží také jako páka voliče automatické převodovky. Mazda Hakaze má také bezdrátové dobíjecí sloty v palubní schránce, využívající technologii Bluetooth®, které slouží k dobíjení akumulátorů, mobilního telefonu, PDA, kamery či fotoaparátu nebo MP3 přehrávače.

Všechna sedadla konceptu Mazda Hakaze jsou uchycena ke středovému tunelu a jsou elektricky nastavitelná a posuvná. Je-li zapotřebí zvětšit prostor pro zavazadla, lze zadní sedadla posunout k předním, popřípadě je možné zvednout i jejich sedák. Jsou-li stažená všechna okna, mají cestující dokonalou iluzi jízdy v otevřeném roadsteru.

Mazda Hakaze – kite-surfová funkčnost

Kite-surfeři jsou známí jako „lovci větru“. Vstávají brzy ráno a okamžitě usedají ke svým počítačům, aby na internetu našli místo, kde to právě nejlépe fouká. Potom zavolají svým přátelům, sbalí výbavu a vyrážejí. Mazda Hakaze tomuto životnímu stylu vychází vstříc mnoha způsoby. Například část středového tunelu v zavazadelníku lze posunout dozadu a úplně jej vysunout z vozu, kde se k němu snadno připevní surfový plovák. Potom se celá sestava zase lehce zasune zpět do vozu. Ve výbavě nechybí počítač s přístupem na internet, který je propojený s LCD displejem před předním spolujezdcem. Součástí LCD displeje je také malá otočná kamera, která může snímat cestu nebo posádku vozu, takže můžete například svým přátelům dokonale popsat cestu do míst, kde se dá skvěle surfovat. Zavazadlový prostor má po obou stranách středového tunelu dvojité dno, přičemž spodní strana je z pryže, což přijde vhod při převozu mokrých a pískem zašpiněných předmětů. Většina spínačů je konstruována jako senzory, které jsou bezpečně ukryté pod tenkou krycí fólií. Nehrozí tedy jejich poškození vlhkostí nebo prachem a mimořádně snadné je i čištění interiéru.

Barvy a materiály interiéru

Barevné schéma interiéru Mazdy Hakaze bylo zvoleno tak, aby zvýraznilo efekt přirozených splývavých forem a podtrhlo kite-surfingovou funkčnost vozu. Interiér odráží barvy a tvary oceánu, pláží a písečných dun. Podlaha je vyvedena v tmavě hnědé barvě, palubní deska, dveřní výplně a středový panel jsou v zeleno-béžovém odstínu, čtveřice sedadel je v tmavě modré barvě. Tato kombinace spolu s unikátní texturou použitých materiálů umocňuje splývavou koncepcí Nagare. Řada interiérových prvků má zrnitý povrch, vytvořený inovativní technologií Flotek®, díky jíž lze vytvářet různé textury na jednom povrchu. Dříve se na interiérových površích musely opakovat stále shodné texturové sekvence, nyní mohou designeři vytvářet např. asymetricky texturované povrchy.

5. Motor a podvozek

Připraveni pro off-road dobrodružství

Koncept Mazda Hakaze je připravený pro zabudování výkonného zážehového motoru DISI, alternativou může být i vznětový motor. Přeplňovaný zážehový motor MZR DISI o objemu 2,3 l s přímým vstřikováním je propojený s aktivním systémem stálého pohonu všech kol. Moderní zážehový motor řady MZR přenáší svůj vysoký výkon na všechna kola prostřednictvím šestistupňové sportovní automatické převodovky.

Výkonný motor s podporou skvělé aerodynamiky karoserie Mazdy Hakaze je zárukou nejenom dynamické jízdy, ale i hospodárného provozu. Na výborných jízdních vlastnostech má hlavní zásluhu pečlivě odladěné zavěšení kol – vpředu jsou kombinované vzpěry MacPherson, vzadu víceprvkové závěsy multi-link.